مشتریان خیلی بیشتر از آنچه که شما خدمات می دهید انتظار دارند. و رقیبان شما به سختی تلاش می کنند تا این انتظارات را برآورده کنند. با ایزو 10002 نیز شما می توانید این کار را انجام دهید که استانداردی بین المللی برای رضایت مشتریان است. این ایزو اصولی برای شما ارائه می دهد که سیستم مدیریت شکایات را در جای خود قرار بدهد. و به شما کمک می کند تا شکایات را مشخص کرده و عامل آنها را پیدا کرده سپس انها را رفع کنید. ایزو 10002 به شما امکان می دهد تا قسمت هایی را در شرکت خود بیابید که جای پیشرفت داشته و نهایتا عامل شکایات را از بین می برد. این استاندارد پروسه ها و کنترل های مدیریتی را مشخص می کند که به شما کمک می کند تا شکایات مشتریان را بطور موثری کنترل کرده و مطمئن شود که مشتریان بسیاری از خدمات ارائه شده رضایت دارند.
هدف از پیاده سازی ایزو 10002
هدف این استاندارد کمک رساندن به سازمان ها ، مشتریان و کلیه طرف های ذینفع می باشند.استاندارد ایزو 10002 راهنمایی برای طراحی یک سیستم اثربخش و کارآمد برای فرآیند رسیدگی به شکایات مشتری در تمامی سازمان ها می باشد.
دامنه کاربرد ایزو 10002
برای تمامی سازمان ها اعم از تجاری و غیر تجاری و حتی در تجارت الکترونیک که به دنبال رضایت مشتریان خود می باشند.
مزایای پیاده سازی ایزو 10002
بدست آوردن کارائی عملکردی برای مشخص کردن فعالیت ها و عوامل شکایات
حل بسیاری از شکایات با بکارگیری راهکار مشتری مدار
ایجاد نگرش مثبت مشتری نسبت به سازمان
متحد کردن کارکنان با ارائه فرصت های آموزش و خدمات به مشتریان
یکپارچه ایزو 10002 با ایزو 9001 برای ارتقاء کارائی کل سازمان
کنترل و ارتقاء مداوم پروسه کنترل شکایات
افزایش اعتبار سازمانها