ایزو 26000 استاندارد راهنما است و نکاتی در مورد مسئولیت اجتماعی ارائه می دهد. و استاندارد گواهی نخواهد بود ولی فعالیت های بهتری ارائه می دهد که سازمان ها می توانند این اصول را در فعالیت ها، زنجیره تامین و بازار خودشان بکار گیرند. این استاندارد ، مسئولیت اجتماعی را بعنوان مسئولیت سازمان تعریف می کند که اثرات تصمیم گیری و فعالیت های آن بر جامعه و محیط زیست را از طریق رفتار اخلاقی و شفاف بیان می کند:

در توسعه پایدار ، شامل سلامتی و رفاه جامعه دخالت دارد. 
انتظارات سهامداران را لحاظ می کند 
مطابق با قانون عملی بوده و با نمودهای بین المللی رفتار منطبق است 
در سازمان یکپارچه شده و اجرا می شود این استاندارد برای هر نوع سازمان، کوچک و بزرگ، دولتی ، تجاری یا غیر دولتی معتبر است.

ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی را به شرح زیر بیان می کند: مسئولیت یک سازمان برای اثر بخشی تصمیمات و فعالیتهای خود بر جامعه و محیط،از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که شامل موارد زیر می باشد:مد نظر قرار دادن انتظارات و توقعات سهامداران،همخوانی و مطابقت با قانون اجرایی و هنجارهای رفتار بین المللی و تعمیم ان در سراسر سازمان و به کار بستن در تمامی روابط ان. هدف مسئولیت اجتماعی،کمک به توسعه ی پایدار میباشد ،این ایزو راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی،مسائل و موضوعات اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها،سیستم ها،اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی،را ارائه می نماید. این ایزو برای کمک به سازمان ها در جهت پیاده سازی توسعه پایدار،طراحی شده است.

هدف از پیاده سازی ایزو 26000

هدف مسئولیت اجتماعی،کمک به توسعه ی پایدار میباشد. ایزو 26000،راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی،مسائل و موضوعات اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها،سیستم ها،اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی،را ارائه می نماید. ایزو 26000برای کمک به سازمان ها در جهت پیاده سازی توسعه پایدار،طراحی شده است.

دامنه کاربرد ایزو 26000

ایزو 26000،با همه انواع سازمان ها در بخش های خصوصی،دولتی و غیر انتفاعی،اعم از بزرگ و کوچک و اعم از اینکه کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه فعالیت میکنند،همخوانی داشته و متناسب با همه انها طراحی شده است.

مزایای پیاده سازی ایزو 26000

ترغیب به تصمیم گیری اگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه،فرصتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی(نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی) و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئولیت اجتماعی.
بهبود اقدامات مدیریت بحران(تهدید)سازمان.
افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی
افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز می باشد.
بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و ظرفیت ان برای ابتکار و نواوری،از طریق ارائه دیدگاهها و نگرشهای جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران.
افزایش وفاداری،صداقت و روحیه ی کارمندان،ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد و تاثیر مثبت بر توانایی استخدام،ترغیب و ابقای کارمندان.
صرفه جویی حاصل از بهره وری و راندمان منبع،کاهش مصرف انرژی و آب،کاهش ضایعات،بازیافت محصولات فرعی با ارزش و در دسترس روز افزون به مواد خام.
فزایش اطمینان پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه،رقابت منصفانه،و فقدان(عدم)فساد و رشوه خواری.
جلوگیری یا کاهش تمارضات احتمالی با مشتریان در زمینه محصولات یا خدمات.
کمک به دوام بلند مدت سازمان از طریق افزایش تداوم منابع طبیعی و خدمات محیطی وکمک به تولید کالای عمومی و تحکیم جامعه و نهادهای شهری